Copiii şi tehnologia

28 sept.

Vineri, 22 Septembrie 2017 s-a desfăşurat la Iaşi o conferinţă educaţională pe tema Copiii şi tehnologia. Întâlnirea a fost organizată de Re-Mind Center, într-un cadru restrâns, iar principalul invitat a fost psihoterapeutul Anda Păcurar.

AndaPACURAR

Anda PĂCURAR

Am răspuns prezent la acest eveniment şi, în rândurile care urmează, fac un scurt rezumat a ceea ce s-a discutat pe parcursul a două ore.

De reţinut, câteva aspecte importante:

  • S-a început cu o prelegere despre tehnologie şi avantaje/dezavantaje în lucrul cu/creşterea copilului,
  • S-a lăsat loc de dialog între specialist şi cei prezenţi, astfel că, s-au dezbătut situaţii concrete din experienţele participanţilor,
  • Au fost, oarecum, formulate idei potrivite pentru diferite categorii de vârstă pe tema interacţiunii cu tehnologia.

Subiecte amintite

Subiecte amintite

Despre copiii până în vârsta de 3 ani se recomandă:

  • acces limitat, chiar deloc la tehnologie (fără videoclipuri, televizor, etc),
  • este o bună practică să le dai opţiuni ca jocuri clasice, cărţi, jucării educative, înainte de a le arăta dispozitive tehnice (telefon, tabletă etc.); în acest fel, copilul are o paletă de activităţi de unde să aleagă,
  • s-a exemplificat cazul în care, copiii nu doresc să mănânce dacă nu este televizorul deschis. Rezolvare! Mai bine, acel copil mănâncă puţin, dar conştient, decât mult, dar inconştient uitându-se la desene redate pe ecranul unui televizor,
  • Anda Păcurar este de părere că trebuie dezvoltată toleranţa la frustrare  – când copilul primeşte succesiv cadouri înainte de a-şi dori, nu va mai şti să aştepte şi să selecteze ce-i place,

Despre copii şcolari şi adolescenţi:

  • Nu putem interzice total accesul la tehnologie,
  • Nu le facem program de stat la calculator; în cazul în care stă prea mult în faţa calculatorului, tabletei etc. fie îi facem o „cură” pentru o perioadă (de exemplu, iei telefonul o perioadă) , fie canalizăm copilul spre o adicţie pozitivă care să-i ocupe din timpul dedicat tehnologiei (cursuri de înot, sport de echipă, etc.) sau îi ducem pasiunea către ceva constructiv (cursuri de programare),
  • S-a pus problema unei familii în care un copil de gimnaziu, era atât de atras de vloggeri, îi urmărea aşa de mult, încât a filmat pe ascuns momente din casa părinţilor şi le-a pus, fără ştire, în spaţiul online public. Cum procedezi în acest sens? Soluţia este dată, zice Anda Păcurar, de: comunicare foarte bună cu al tău copil din ipostază de părinte (îl înveţi să fie deschis faţă de tine, vă uitaţi chiar împreună la vloggeri, desene etc. şi comentaţi, explicaţi pe baza situaţiilor prezentate). Dacă îi respecţi interesul lui, copilul devine cooperant,
  • S-a amintit de refugiu în faţa dispozitivelor tehnice, ca o manieră în care unii copii găsesc confortul pe care societatea, familia, profesorii nu îl pot oferi. În spatele orelor nenumărate se poate ascunde o problemă emoţională, de exemplu. Deseori se ajunge la conflict în astfel de situaţii. Anda Păcurar spune că, un copil încărcat de emoţii (furie, etc) nu te poate asculta raţional.  Astfel că, propune mai întâi detensionarea/răcirea acestui conflict (îl laşi să se joace, să se plimbe etc câteva minute) apoi discutaţi lucrurile deranjante; folosiţi şi un pic de umor, pentru că altfel este perceput de copil,
  • Ca părinte, profesor  poţi lupta să redescoperi distracţia care nu e mediată de tehnologie alături de copii prin: ieşiri la sfârşit de săptămână fără acces la net, activităţi educative diverse, jocuri de rol cu personaje din desenele, videoclipurile la care le urmăresc ( angry birds online vs. angry birds jucat în realitate),
  • Se pune în discuţie că spaţiul personal a unui copil se termină la siguranţă,
  • Dacă vrei să-l controlezi, într-un mod, care să nu irite poţi pune, de exemplu, dispozitivul tehnic într-un loc comun al casei. Îl laşi să se uite la desene în sufragerie, living etc singur, însă el este conştient că la orice moment poate apărea cineva dintr-o cameră alăturată şi vede ce face,
  • Este un mileniu în care s-a schimbat sensul informaţiei; adică, cei mai în vârstă trebuie să fie deschişi la a învăţa de la cei tineri, cel puţin referitor la tot ce ţine de tehnologie,
  • S-a punctat despre siguranţă în online şi s-au dat câteva surse de informare, ajutor etc în acest sens: sigur.info, Telefonul copilului.

Mapă

Acesta este scurtul rezumat al celor două ore de conferinţă educaţională.


Ţi-a plăcut? Te invit: să distribui(share) sau să apreciezi(like)  sau să comentezi(comment) postarea.

Mulţumesc, Zâmbetul Soarelui !


Reclame

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

w

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: