Cum să citești o etichetă

27 mai

Toate produsele pe care le consumi au o etichetă care conține informații despre respectivul aliment, ingredientele din care a fost făcut, de cine și unde a fost produs, cât de proaspăt este și cât timp poți să-l păstrezi.

Învață să descifrezi termenii folosiți pe ambalajele alimentare, ca să știi ce mănânci. 

COMPOZIȚIA – aici sunt enumerate toate ingredientele prezente într-un produs, în ordine descrescătoare din punct de vedere al cantității, adică primul este pus ingredientul folosit în cantitatea cea mai mare. De exemplu, dacă pe o ciocolată este trecut primul zahărul, înseamnă că are zahăr mai mult decât cacao. 

Tot în compoziție vei găsi enumerate multe E-uri, substanțe permise în industria alimentară care au rolul să păstreze calitățile nutritive, prospețimea și consistența unui produs. Acești agenți de conservare și potențiatori de gust există în toate produsele ambalate, iar litera E vine de la Europa. Scopul lor e să facă un aliment mai gustos, mai pufos, mai frumos, mai rezistent și nu-ți pun sănătatea în pericol. 

TABELUL DE NUTRIENȚI – de aici afli tipul și cantitatea de substanțe nutritive dintr-un produs: proteine, glucide/carbohidrați (zahăr și amidon), grăsimi (lipide), vitamine, minerale, apă. De obicei ele sunt exprimate în grame și raportate la 100 g de produs. Tot aici vei găsi și conținutul de energie (calorii) din 100 g de produs. 

Există etichete în care exprimarea se face la porție/bucată, nu la 100 g. În acest caz ți se spune câte porții există în respectivul pachet, câte grame înseamnă o porție corectă și câte calorii/nutrienți conține această porție. De exemplu, un pachet de 100 g biscuiți poate conține 4 porții de câte 25 g cu 100 cal/porție. 

PRODUCĂTOR ȘI TERMEN DE VALABILITATE

Tot pe etichetă vei găsi numele producătorului și țara de origine a unui aliment, condițiile în care trebuie păstrat (la frigider) și termenul de valabilitate dincolo de care produsul respectiv nu mai poate fi consumat în siguranță.

DZR = DOZA ZILNICĂ RECOMANDATĂ

Ca să fie totul și mai complicat, există etichete care arată procentul de nutrienți/calorii pe care un produs îl conține raportat la cantitatea totală de calorii/nutrienți recomandate pe o zi întreagă. De exemplu, o porție de cereale (30 grame) acoperă 10% din dieta de 2 000 cal/zi a unui adult.

Cea mai importantă informație de pe o etichetă este compoziția!

Ea îți spune din ce e făcut un aliment și în ce cantități sunt prezente ingredientele. Pâine înseamnă făină și apă, dar dacă pe etichetă apare cuvântul grăsime sau zahăr înseamnă că nu mai e vorba de un produs făinos, ci de unul de cofetărie sau de patiserie. Iaurtul și mezelurile nu trebuie să conțină zahăr și nici crenvurștii mai multă slănină decât carne. Fii curios și urmărește mereu pe etichetă câte grame de zahăr sau grăsime există în produsele pe care le mănânci.

* Extras din cartea ABC DE NUTRIȚIE scrisă de dr. MIHAELA BILIC


Ţi-a plăcut? Te invit: să distribui(share) sau să apreciezi(like) sau să comentezi(comment) postarea.

Îți mulţumesc, Zâmbetul Soarelui !


 

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat: